Jak jde čas se zapalovači Zippo

Zapalovače Zippo zaznamenaly své první úspěchy již na samém počátku jejich historie. První model vznikl v roce 1932, možná v roce 1933, přesné datum není známo. Jedním z důvodů úspěchu Zippo zapalovačů byla vysoká kvalita a spolehlivost, dalším jejich vzhled. Snad právě touha po atraktivnějším designu vedla jeho tvůrce George G. Blaisdella k založení téhle světoznámé značky. A jak už to tak u zrodu těch nejúspěšnějších nápadů bývá, vznikají tzv. na koleně. Ani Zippo na tom nebylo zprvu jinak. První prototypy vyráběl sám zakladatel v docela obyčejné místnosti nad jednou starou garáží. Později mu také pomáhaly jeho dvě dcery. Jako inspirace zafungovat rakouský zapalovač, který byl navržen tak, že hořel i ve větru. Tenhle nápad byl se vznikem Zippo dotažen k dokonalosti a později také patentován.

Vaše Zippo opravíme zdarma

Tyto zapalovače byly navrženy tak dokonale, že se ani postupem času jejich základní design výrazněji neinovoval. Oproti původnímu modelu se změnil pouze jejich vnější pant a za druhé světové války se nedostatková mosaz nahradila při výrobě ocelí. Zippo zapalovače se do oběhu dostaly v podobě malých dárků. Nejrůznější společnosti s nimi obdarovávaly nejen své zaměstnance, ale také zákazníky. Vzhledem k jejich příznivé ceně si to mohly dovolit. Úžasným marketingovým tahem byl také příslib opravy zapalovače zdarma, pokud by snad došlo k jeho nefunkčnosti. Za druhé světové války byla veškerá produkce Zippo zapalovačů směřována do americké armády. A právě v této době se tak Zippo stalo symbolem Ameriky ve světě. A samotná společnosti tímto krokem dosáhla své finanční stability.

Hodnotu těchto zapalovačů určuje hned několik faktorů. Prvním důležitým faktorem je stáří. Zdaleka však není jediným. Svou roli hraje také to, zda zapalovač propaguje např. společnost, která již neexistuje, nebo výrobky, které se již nevyrábějí. Mezi nejcennější kusy patří ty zapalovače, jež propagují přímo svoji značku, tedy značku Zippo. Případně ty kusy, které byly nějakým způsobem zhodnoceny jinými umělci a rytci. O tom, že se těmto zapalovačům podařilo prosadit ve světě, svědčí bezesporu i ten fakt, že se dnes prodávají ve 160 zemích světa.

Originál lze rozpoznat naprosto bezpečně

Na to, jak bezpečně rozpoznat skutečný originál zapalovače Zippo existuje hned několik klíčů a rozpoznávacích znaků. Záleží na barvě i podobě nýtů, počtu dírek na komínku, způsobu rádlování křesacího kolečka, materiálu, ze kterého je vyrobené límec křesacího kamínku, i podobě pantu, jež je tvořen z pěti závěsů. Výjimky jsou možné jen u některých modelů a opět jsou přesně definovány. Dalším bezpečnostním prvkem, který nám prozradí pravost zapalovače, je ražba na jeho spodní straně. Vyražené znaky i nápisy musí mít rovné kontury a být dobře čitelné. Ražba může být mírně zapuštěná do spodní hrany, čímž tvoří „rámeček“, nebo má spodní hranu zcela rovnou, bez zapuštění. Datum výroby je označeno písmenem, které představuje měsíc (např. leden = A) a rokem (10 = 2010). Chybou je vykládat si písmeno určující měsíc výroby s označením kvality.

Pro ještě lepší identifikaci pravosti zapalovače slouží tzv. identifikační tabulky Zippo. S jejich využitím se velmi snadno a rychle zorientujete. Zajímavé je, že původně bylo toto kódování zapalovačů určeno pro zaměstnance firmy. Pokud přijali k opravě některý ze zapalovačů, jednodušeji se tak zorientovali. Aktuálně jsou všechny tyto znaky využívány k tomu, aby bylo možné ověřit pravost zapalovače a také lépe vyjádřit jeho stáří a cenu. Tabulky tak získaly hodnotu především pro sběratele. 

Zippo je stále kvalitní a jde s dobou

Protože si Zippo na kvalitě svých zapalovačů stále trvá, je na každý kus poskytována doživotní záruka. Pokud by vám tedy vaše Zippo přestalo fungovat, můžete si ho nechat opravit v autorizovaném servisním středisku. Na jeho stáří přitom nezáleží. A aby toho nebylo málo, lze si Zippo nechat upravit na objednávku. Jedinou podmínkou vámi vyžádané výzdoby je ta, aby nešlo o úpravu, která by byla vulgární, dehonestující nebo v rozporu se zákony.